اخبار ایران و جهان

ساخت وبلاگ

مزایای سرمایه‌ گذاری در منطقه آزاد انزلی

دبیر انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان منطقه آزاد انزلی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد۲۴ درباره مزایای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی گفت: این منطقه به علت دارا بودن ویژگی های خاص که مناطق دیگر از آن بی بهره هستند می تواند زمینه های خوبی برای سرمایه گذاران ایجاد کند. علاوه بر معافیت های مالیاتی، اولین ویژگی منطقه آزاد انزلی نزدیکی به مراکز صنعتی کشور است؛ هیچ منطقه آزادی به این میزان، نزدیک به پایتخت کشور و نیز قطب های صنعتی مانند اراک و قزوین نیست.

ویژگیهای منطقه از منظر اقتصادی

 وجود بندرانزلی در محدوده منطقه ، که دارای امکانات ، تجهیزات و تاسیسات پیشرفته ای جهت تخلیه و بارگیری و انبارداری است . از مهمترین آنان می توان به وجود ده پست اسکله به طول ۱۵۸۱ متر با کاربری تجاری ، رو رو ،

غلات ، خدماتی و نفتی و سیستم کنترل ترافیک دریایی و همچنین سیستم رایانه ای مشترک با گمرک جهت سهولت ترخیص کالا اشاره کرد .

ایجاد و راه اندازی بندرگاه نوین کاسپین به عنوان یک بندر نسل سوم ، در آینده ای نزدیک با ۲۲ پست اسکله با ظرفیتی بالغ بر ۱۱ میلیون تن ، که در فاز اول ( ظرف پنجسال ) توانایی تخلیه وبارگیری کالا تا مرز ۳ میلیون تن را خواهد داشت و می تواند ضمن پاسخگویی به نیازهای بازرگانی ، موجب ایجاد مراکز لجستیک شامل انبارداری ، توزیع کالا و گسترش صنایع دریایی ( اعم از کشتی سازی و شناورسازی ) گردد .

اتصال منطقه بویژه بندرگاه کاسپین به آزاد راه و راه آهن قزوین – رشت – انزلی که بدین وسیله توان حمل و نقل و ترانزیتی منطقه به بیش از چندین برابر افزایش خواهد یافت .

وجود شهرک صنعتی انزلی به عنوان جزء ای از محدوده منطقه آزاد انزلی و همچنین به عنوان یکی از مدرنترین شهرکهای صنعتی استان با دارا بودن و ارائه تمامی امکانات آب ، برق ، تلفن ، گاز ، زمین غیره به سرمایه گذاران بطوریکه هم اکنون ۸۸ واحد صنعتی فعال در زمینه های فلزی ، سلولزی و بهداشتی ، غذایی و ... در آن مشغول فعالیت می باشند .

فاز صنعت محدوده منطقه ، با دارا بودن کلیه زیرساختهای لازم و ارائه تسهیلات بسیار مناسب جهت ایجاد صنایع و واحدهای تولیدی بطوریکه هم اکنون تعداد ۱۵ واحد صنعتی و تولیدی در زمینه های فلزی ، بهداشتی و غذایی در آن مشغول فعالیت می باشند .

فاز تجارت منطقه با ایجاد بسترهای لازم جهت گسترش بازرگانی از قبیل محوطه سازی ، برقراری اینترنت پر سرعت ، وجود مجتمع های تجاری – نمایشگاهی و ارائه تسهیلات بسیار مناسب به فعالین اقتصادی منطقه .

قبول ضمانتنامه های بانکی بلند مدت جهت ایجاد تسهیلات برای صاحبان کالا و بازرگانان.

صدور مجوز فعالیت در یک هفته و امکان ثبت شرکت در کمتر از چند روز.

وجود مراکز ارائه خدمات مالی ، بانکی و امکان ایجاد بورس کالا با توجه به حجم مبادلات بالای تجاری و بازرگانی و قوانین بسیار مناسب منطقه .

وجود گمرک انزلی با امکانات و تجهیزات مدرن .

فراهم بودن مقدمات جهت ایجاد صنایع تبدیلی ، بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی در منطقه ، جهت ایجاد حداکثر ارزش افزوده ( با توجه به محوری بودن فعالیت کشاورزی در استان گیلان ) و ارائه تسهیلات سازمان منطقه آزاد انزلی به سرمایه گذاران متقاضی .

وجود مجتمع های تجاری – نمایشگاهی منطقه با حدود ۲۰۸۰ غرفه تجاری ، جهت ارائه محصولات تولیدی صنایع منطقه در آنها و ارائه تسهیلات و مزیت استفاده از فضای نمایشگاهی جهت عرضه مستقیم محصولات .

صدور کارت بازرگانی کشوری در منطقه آزاد انزلی .

اعمال تخفیفات ویژه انبارداری در منطقه و ایجاد مزیت نسبی انبارداری به نسبت سایر مناطق .

واگذاری غرفه و فضای نمایشگاهی عرضه مستقیم محصولات در منطقه به تجار و بازرگانان برای مدت ۲ سال بدون اجاره و تنها با دریافت حق شارژ .

 

تقبل هزینه های تبلیغاتی توسط منطقه ، برای تولیدکنندگانی که محصولات خود را در غرفه های فاز تجارت منطقه عرضه می نمایند .

تقبل هزینه های ایاب و ذهاب بازدیدکنندگان و مشتریان توسط منطقه ، صدور کارت اعتباری خرید برای مشتریان توسط بانکهای طرف قرارداد با منطقه و ...

وجود طرح ساحلی با کلیه امکانات رفاهی و بهداشتی شامل آلاچیق ، وسایل بازی کودکان ، طرح شنای بانوان و آقایان و پارگینگ با وسعت ۴ هکتار ، که بطور رایگان در اختیار بازدیدکنندگان و گردشگران قرار می گیرد .

ارتباط و تبادلات تجاری با بنادر شمال و جنوب اروپا از طریق رود ولگا و ولگادن .

وجود نیروی کار متخصص فراوان .

مزیت های جغرافیایی منطقه آزاد انزلی

  • برخورداری از موقعیت ممتاز جغرفیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور نوستراک.
  • مجاورت با کشورهای آسیای میانه از طرق خاکی و آبی
  • برخورداری از منابع طبیعی و جنگل های انبوه ، آب و هوای معتدل ، خاک حاصلخیز کشاورزی و تالاب منحصر به فرد انزلی و سواحل زیبای دریای خزر
  • وجود رودخانه های بسیار در منطقه
  • دسترسی دریائی به بنادر آستراخان و لاکان روسیه.
  • کوتاهی مسیر حمل و نقل از طریق گیلان.
  • یکی از قطب های صنعتی کشور، به ویژه در صنایع تبدیلی کشاورزی و دریایی و صنایع دارویی و سلولزی و نساجی (جزو ده استان اول کشور
  • دسترسی به مواد اولیه برای توسعه صنایع تبدیلی.
  • وجود صنایع بزرگ همچون کاغذ و نساجی و فولاد.
  • دسترسی به نیروی کار ارزان
  • بهره مندی از منابع انرژی مصرفی ارزان

 

 انتقاد از حاکمیت چندگانه در مناطق آزاد

حق شناس افزود: در منطقه آزاد انزلی بستر برای سرمایه گذاری فراهم است، زیر ساخت‌ها نیز آماده هستند و شهرک های صنعتی هم فعالیت می‌کنند. بنابراین مزیت وجود دارد اما بالفعل نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مشکلات سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی گفت: یکی از عواملی که مانع سرمایه‌گذاری می‌شود دخالت سازمان های غیر مقیم است. این مسئله نیز به عدم اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور بازمی گردد که مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد را به رسمیت می شناسد؛ عدم اجرای این قانون موجب تضعیف سرمایه گذاری ها در این منطقه شده است. با وجود حاکمیت چندگانه در مناطق آزاد بیشترین ضرر به بخش خصوصی می رسد.

دبیر انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان منطقه آزاد انزلی در پایان درباره تامین مالی سرمایه گذاری ها در این منطقه نیز گفت: سازمان مناطق آزاد در حدود یک یا دو سال پیش با وزارت صمت در سامانه « بهین یاب » مشترک شدند و از طریق این سامانه، حمایت مالی انجام می شود.

اخبار ایران و جهان...
ما را در سایت اخبار ایران و جهان دنبال می کنید

برچسب : مناطق آزاد,منطقه آزاد انزلی ,منطقه ازاد انزلی ,انزلی , سرمایه گزاری منطقه ازاد انزلی , نویسنده : رقیه بابایی irannews بازدید : 202 تاريخ : چهارشنبه 27 شهريور 1398 ساعت: 19:19

منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس به وسعت ۳۷۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان ،خرمشهر و مینو شهر ( جزیره مینو) که در محل تلاقی دو رود خانه اروند رود و کارون واقع شده است . این منطقه همجوار با کشورهای عراق و کویت می باشد. و با داشتن ظرفیت های از قبیل حمل و نقل جاده ای و ریلی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

محدوده پیشنهادی منطقه آزاد اروند متشکل از سه زون گردشگری ، صنعتی و تجاری می باشد که زون گردشگری آن در جزیره مینو واقع شده که در کنار وجود جاذبه های طبیعی و همچنین میراث فرهنگی غنی از جمله اماکن مذهبی ، موزه ها ، صنایع دستی ،بازار ها و مضیف ها و خانه کاشانه های روستایی باعث شده که منطقه آزاد اروند یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی باشد.

اهداف سازمان  

  • ارتقای سطح کیفیت خدمات سرمایه‌گذاری، بازرگانی و شهروندی، همچنین لحاظ کردن آداب تکریم ارباب رجوع و افزایش پاسخ گویی
  • افزایش بهره‌وری با توجه به ظرفیت و مزیت‌های منطقه
  • افزیش عمران و آبادانی منطقه
  • افزایش رشد و توسعه اقتصادی از طریق جلب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی
  • ایجاد مشارکت و جلب سرمایه‌های ملی و استانی در رونق سرمایه‌گذاری در منطقه
  • تنظیم بازار کار و کالا و ایجاد اشتغال سالم و مولد در منطقه
  • افزایش سطح رفاه و درآمد عمومی
  • حضور فعال در بازارهای جهانی از طریق صادرات کالاهای فرآوری شده و خدمات ارائه شده
  • افزایش توان رقابتی محصولات تولید شده در منطقه در عرصه‌های بین‌المللی
  • افزایش صادرات و سهم بازار منطقه آزاد اروند در بازارهای جهانی

 

جاذبه‌های گردشگری و دیدنی منطقه آزاد اروند

  • جزیره مینو

جزیره مینو را که در گذشته‌ای نه چندان دور با نام جزیره صلبوخ می‌شناختند، دو شاخه اروندرود در بر گرفته و در فاصله 10 کیلومتری خرمشهر واقع شده است.

بزرگ‌ترین قطر جزیره 2.6 کیلومتر و مساحت آن 8.17 کیلومتر مربع است. مینو شهر، شهر سرسبز کوچکی است که در دل این جزیره قرار گرفته‌ و بزرگترین آبادی آن به شمار می‌آید. این شهر با جمعیتی حدود 12 هزار نفر، و با نخل‌های سر به آسمان کشیده و زیبای خود، تفریحگاهی طبیعی برای مردم آبادان و خرمشهر به حساب می‌آید.

  • اسکله اکوان

اسکله‌ای تاریخی که نقش بسیار مهمی در جنگ جهانی دوم داشته است و امروزه به‌جز آهن پاره‌ای از آن در ساحل اروند رود باقی نمانده است. 

اسکه قایقرانی خرمشهر

اسکله ای زیبا در بلوار ساحلی بایندر رودخانه کارون خرمشهر است . با مراجعه به این اسکله یا سایر اسکله های شهر می توانید از قایق سواری و لنج سواری لذتببرید. این اسکله در منطقه کوتشیخ قرار دارد و هر روز شهروندان زیادی به آن مراجعه می کنند.

  • موزه جنگ خرمشهر

این موزه زمانی ساختمان شرکت نفت بود و در سال ۱۳۰۹ ساخته شده است. محل دقیق آن در خیابان امام‌ خمینی(ره) (لب‌شط سابق) و در کنار پل شهید جهان ‌آرا(پل فلزی) قرار دارد.

اخبار ایران و جهان...
ما را در سایت اخبار ایران و جهان دنبال می کنید

برچسب : مناطق آزاد , منطقه آزاد اروند ,اروند, منطقه اروند , نویسنده : رقیه بابایی irannews بازدید : 164 تاريخ : شنبه 23 شهريور 1398 ساعت: 17:10

موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ماکو

منطقه آزاد تجاری ماکو در شمال غربی ایران و در استان آذربیجان غربی واقع شده است . منطقه آزاد تجاري ماکو با مساحت 500 هزار هکتاري، دومين منطقه آزاد تجاري بزرگ جهان است و دارای 140 کیلومتر مرز مشترک آبی با جمهوری خودمختار نخجوان(آذربایجان) و 130 کیلومتر مرز آبی و خشکی با کشور ترکیه می باشد منطقه آزاد ماكو در مسیر كريدورهاي مهم تجاري جهان قرار گرفته است و وجود گمرک بازرگان به عنوان بزرگترین مرز زمینی ایران و ترکیه که به عنوان دوازه عبور کالا از اروپا و بلعکس می باشد .

ظرفیت مبتنی بر ایجاد مجتمع های بزرگ کشت و صنعت، از دیگر مزیت های ژئوپلیتیکی منطقه بشمار می رود.

ظرفیت توسعه صنعتی بر مبنای زنجیره تامین در کشور های همسایه مبتنی بر تمایل شدید صنعتگران و فعالین اقتصادی کشور ترکیه برای حضور و سرمایه گذاری در فعالیت های صنعتی و تولیدی منطقه نیز از دیگر مزیت های منطقه بشمار می رود. تمدن باستاني، مکانهاي تاريخي و جذابيتهاي متعدد تاريخي و فرهنگي ماکو نيز سبب شده است جذابيت بين المللي بيشتري براي ماکو بوجود بياورد.

شهرستان ماكو و مرز بازرگان به‌عنوان دروازه تجاري- بازرگاني ايران به اروپا همواره از نقش و اهميت فراواني برخوردار بوده‌اند. گستردگي روابط تجاري ايران و اروپا و حجم بالاي تبادل كالا با كشورهاي اين قاره سبب گرديده تا مرز بازرگان به يكي از فعال‌ترين مرزهاي زميني كشور تبديل گردد. وجود اين ويژگي در كنار ساير خصوصيات شهرستان ماكو مانند نزديكي به قطب صنعتي تبريز، همجواري با كشورهاي حوزه قفقاز و ...، سبب گرديد تا ايده اوليه ايجاد منطقه آزاد ماكو در اوايل دهه 80 پديد آيد.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو در شمال غرب کشور و مساحتی بالغ بر 500 هزار هکتار،  بعنوان هفتمین منطقه آزاد تجاری و اقتصادی کشور ، با برخورداری از ظرفیت های اقتصادی قابل توجه و امکانات زیر بنایی مناسب و حاکمیت مجموعه ای از قوانین و مقررات ویژه حمایتی ، فرصت های قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم نموده است .

مناطق دیدنی منطقه آزاد ماکو

  • کلیسای زور زور در  ماکو

کلیسای زور زور در ماکو یکی از زیباترین کلیساهایی است که در آذربایجان غربی وجود دارد و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. زور زور تنها بنای تاریخی ایران است که در جای اصلی خود قرار ندارد و یک بار جا به جا شده است و چشم اندازی تماشایی را پیش روی شما قرار خواهد داد. این کلیسا در فضایی بسیار زیبا واقع شده و چشم اندازی تماشایی را پیش روی شما قرار می دهد. به سبب حضور پیروان دین مسیحیت در ایران، تعدادی از کلیساها نیز در گوشه و کنار کشورمان به چشم می خورند، که کلیسای زور زور در ماکو یکی از آن ها است.

 

  • بام فرهاد

این اثر اورارتویی در دل کوهی به نام "سنگر" در هفت کیلومتری شهر ماکو از دوره هزاره اول ق . م به یادگار مانده است.

این گوردخمه از نظر شکل و ابعاد مانند مقایر صخره ای "وان" در ترکیه است .ورودی این دخمه در انتهای سی پله سنگی است که بر روی صخره ای سنگی کنده شده اند. ورودی دارای سقف طاقی شکل از سنگ طبیعی است. این دخمه دارای سه اتاق است. پس از ورودی، اتاق نسبتاً بزرگی به ابعاد 85/3×30/5 متر دیده می شود. این اتاق بزرگ ترین فضای تالار است و دخمه های (اتاق های) دیگر با آن مرتبط هستند.  

 

 

  • کوه چرکین

این کوه از لحاظ ارتفاع درحد 2799متر بوده ولی از لحاظ صعود وشیب مسیر مشکلترین کوه ماکو می باشد مسیر صعود به این کوه از روستای باغچه جوق  (دره باغچه جوقسمت غرب قله شمال غربی) سمت شرق دره یا مستقیماً از جلو دانشگاه پیام نور واحد ماکو قله اصلی واز دره اَنه سور می توان درمنتهی الیه دره ومستقیم قله اصلی ودرابتدای دره قله شمال غربی معروف به دانیال پیغمبر را صعود کرد.

 

 

 

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو

در واقع مدیر عامل منطقه آزاد ماکو  مدیرعامل منطقه آزاد ماکو به زودی منصوب خواهد شد و این منطقه بعد از بیش از دو ماه از استعفای غلامرضا سلیمانی ، مدیرعامل جدید خود را خواهد شناخت.

 غلامرضا سلیمانی در حالی ماکو را ترک خواهد کرد که حکم انتصابش را در این منطقه روز ۲۷ فروردین ۹۷ یعنی در حدود ۱۳ ماه پیش از مرتضی بانک، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دریافت کرده بود و جایگزین حسین فروزان شد که مدیریت وی نیز حرف و حدیث‌هایی بسیاری را نیز بر جای گذاشته بود و حتی خبر صدور حکم جلب او نیز منتشر شد.

اگر امروز با کارشناسان حوزه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی گفتگو کنیم شاه‌بیت اظهارات آنها درباره مهمترین مشکلات مناطق آزاد در ایران به دو مورد «حاکمیت چندگانه» و «عدم ثبات مدیریتی» در این مناطق بازمی‌گردد که اولی اشکالی بیرونی و دومی اشکالی درونی بشمار می‌آید. بحث حاکمیت چندگانه به علت آنکه خارج از اختیارات مناطق آزاد و در ید دولت است به نظر به مسئله‌ای لاینحل تبدیل شده است و هرازچندگاهی شاهد دخالت‌های بی‌مورد مقامات و دستگاه‌های دولتی واقع در منطقه در مدیریت مناطق آزاد هستیم که خود چالشی جدی است که باید در جای خود آن را مورد بحث و کنکاش قرار داد.

 

 

اخبار ایران و جهان...
ما را در سایت اخبار ایران و جهان دنبال می کنید

برچسب : مناطق آزاد ,منطقه آزاد ماکو ,ماکو, نویسنده : رقیه بابایی irannews بازدید : 156 تاريخ : يکشنبه 10 شهريور 1398 ساعت: 16:26